Met de komst van verschillende nieuwe regels voor digitale dienstverlening, waaronder de Digital Services Act (DSA) en de Platform-to-business Verordening (P2B), worden ook diverse verantwoordelijkheden voor aanbieders van online diensten geïntroduceerd. Deze aanbieders voldoen vaak nog niet aan de regelgeving.
Steekproef door de ACM
Sinds augustus 2023 gelden de regels uit de Digital Services Act al voor een aantal van de grootste platforms van digitale diensten en sinds 17 februari 2024 is deze voor alle digitale diensten van kracht. Het doel van deze wetgeving is het beschermen van rechten van gebruikers, het verbeteren van de transparantie en aanpak van online misleiding en illegale informatie . Zo dient het klachtenproces van een aanbieder bijvoorbeeld toegankelijk en gebruikersvriendelijk te zijn.[1]
Een tijdje langer is de Platform-to-business Verordening al van kracht, namelijk sinds 12 juli 2020. Deze verordening regelt de relatie tussen online platforms en hun afnemers door transparantie, eerlijkheid en geschillenbeslechting te bevorderen.[2] Een van de regels die gesteld is in deze verordening is dat platforms ervoor dienen te zorgen dat de algemene voorwaarden duidelijk geformuleerd en gemakkelijk toegankelijk zijn.
Uit een recente steekproef van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is echter gebleken dat nog niet alle bedrijven voldoen aan de digitale wetgeving in Europa. De werkwijze van ongeveer vijftig verschillende bedrijven is onder de loep genomen door de ACM. Er is nagegaan of ze aan bepaalde vereisten voldoen uit de DSA en de P2B-Verordening. De ACM heeft naar aanleiding van de steekproef onder andere geconcludeerd dat het voor afnemers veelal niet mogelijk is om contact te zoeken met de aanbieder op de manier die wordt voorgeschreven door de DSA: zij kunnen in sommige gevallen bijvoorbeeld niet zelf kiezen hoe zij contact opnemen. Ook is bepaalde verplichte informatie niet altijd goed vindbaar in de algemene voorwaarden of is het in zijn geheel niet opgenomen.
Hulp aan aanbieders en afnemers
De ACM geeft de aanbieders wel graag een duwtje in de goede richting en heeft daarom op haar website een leidraad gepubliceerd voor zowel de DSA als de P2B om de aanbieders te stimuleren om aan hun verplichtingen te voldoen. De steekproef dient ook een signaal af te geven aan de aanbieders om haast te maken om het voorgaande zo goed mogelijk te regelen, aldus de ACM.
De Nederlandse implementatiewetten zijn overigens nog niet in werking getreden, waardoor de ACM nog niet de mogelijkheid heeft om te handhaven. Wel is het voor bedrijven en consumenten al mogelijk om melding te doen bij de ACM wanneer de regels niet goed worden nageleefd.[3]
Vragen?
Heeft u vragen over het bovenstaande? Neem dan gerust contact op met ons team IE, IT & Privacy.
[1] Digitale overheid.nl, ‘https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/dsa-voor-alle-digitale-diensten-van-kracht/’.
[2] Rijksoverheid.nl, ‘https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/07/13/ondernemers-nu-beter-beschermd-bij-zakendoen-op-digitale-platforms’.
[3] Acm.nl, ‘https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-veel-bedrijven-voldoen-nog-niet-aan-europese-digitale-wetgeving’.
Neem contact op