Een drankje dezelfde naam geven als een bekende – al dan niet overleden – artiest kan op het eerste gezicht heel grappig lijken. Maar in sommige gevallen komen de zangers, of hun erven, in opstand. Twee recente voorbeelden: John Lemon voor frisdrank en Elvis Juice voor bier. Hoe liep dat af?
In 2012 stak een enthousiaste groep Poolse ondernemers de koppen bij elkaar en besloot limonade te maken. Het moesten originele, ongewone limonaderecepten worden. De naam die ze voor hun project verzonnen: John Lemon.
Om de link naar de wereldberoemde zanger nog extra aan te dikken, zetten ze op Facebook een muurschildering van Lennon die citroenen vasthield. Ook kwam in advertenties het bekende ronde brilletje van de Beatle voor, samen met de woorden “Let It Be”.
Op internet verschenen enthousiaste reacties van klanten die hier wel de lol wel van inzagen. Yoko Ono kon er minder om lachen. Zij schakelde een advocaat in die zowel de Poolse onderneming als haar distributeurs sommeerde om het gebruik van de naam te staken.
Uiteindelijk hebben ze het in Polen niet op een rechtszaak aan laten komen. De drank-ondernemers zijn met de weduwe in overleg getreden. Volgens de media voelden ze er als startups meer voor om tot een regeling te komen dan om te procederen tegen een partij met vele miljoenen op de bank. Op basis van de schikking mochten ze de voorraad nog tot eind oktober uitverkopen en zijn ze inmiddels overgeschakeld op een nieuwe naam: On Lemon.
De populaire Schotse brouwerij BrewDog lijkt voorlopig voor een andere strategie te kiezen. In 2015 lanceerden ze een nieuw biertje met grapefruit onder de naam Elvis Juice IPA. Voor die naam vroegen ze ook een merk aan, maar daar maakten de erven van Presley bezwaar tegen. Dit tot grote verontwaardiging van BrewDog, dat geen enkel probleem ziet om haar bier zo te noemen en de strijd aanging. De beide oprichters kondigden zelfs aan hun eigen naam in Elvis te wijzigen, om aan te tonen dat de erven niet het alleenrecht hebben op die naam.
Het merkenbureau in Engeland was echter een andere mening aangedaan en stelde de erven in het gelijk. De erven beschikken namelijk over een oudere merkregistratie voor soortgelijke producten en bovendien geniet de zanger nog altijd een enorme bekendheid en een iconische status. Daarom kon de naam Elvis Juice volgens het merkenbureau niet als merk worden ingeschreven.
Dat de aanvraag van een bepaald merk wordt geweigerd, wil nog niet zeggen dat daarmee automatisch ook het gebruik ervan op producten is verboden. Voorlopig wordt het bier ook nog onder deze naam aangeboden. Het is dus even afwachten of de erven van Elvis net zo strijdvaardig zijn als de brouwers en binnenkort een rechtszaak starten om het gebruik van de naam te stoppen.
Voor de makers van John Lemon liep het zuur af. Het is even afwachten hoe het de bierbrouwers vergaat. Het worst case scenario voor de brouwers is dat een rechter het gebruik van de naam Elvis Juice voor hun bier verbiedt en dat ze alles uit de schappen moeten laten halen. Of, zoals Elvis het zou hebben gezegd: ‘Return to sender’.
Columns eerder gepubliceerd in MusicMaker
Advocaten intellectueel eigendom Evert van Gelderen en Elise Menkhorst publiceren 6 keer per jaar een column over muziek en recht in vaktijschrift MusicMaker. Lees alle columns hier.
Neem contact op