Het Commissariaat voor de Media heeft voor het eerst een boete opgelegd aan een influencer voor het maken van sluikreclame op TikTok. Deze influencer genaamd Rhodé Kok plaatste video’s waarbij het onvoldoende duidelijk herkenbaar was dat het om reclame ging. In deze blog gaan we in op de geldende reclameregels voor influencers en de opgelegde boete.
Mediawet en influencers
De Mediawet bevat o.a. regels over sponsoring, reclame en productplaatsing. Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op deze wet. Het Commissariaat voor de Media heeft voor het eerst een boete opgelegd aan een influencer voor het maken van sluikreclame op TikTok. Zij richtte zich in het verleden met name op zogenaamde ‘lineaire media’ zoals de televisieomroepen. Maar het medialandschap is in de laatste jaren veel veranderd. Tegenwoordig wordt steeds meer media gestreamd via on-demand platformen zoals Netflix. Ook wordt er door influencers steeds meer reclame gemaakt via hun eigen sociale mediakanalen.
Daarom zijn de bestaande regels voor media-reclame enkele jaren geleden aangepast. Zo geldt sinds 2014 niet alleen een speciale reclamecode maar is ook de Mediawet herzien. Het doel hiervan is het creëren van een eerlijker speelveld binnen de media-branche en het bieden van betere bescherming voor mediagebruikers.
Sinds 1 juli 2022 moeten daarom ook videoplatformen zoals Netflix en ‘grote’ influencers zich houden aan de Mediawet. Zij moeten voldoen aan de regels omtrent sponsoring, reclame en productplaatsing. Het gaat dan om influencers met een groot bereik (500.000+ volgers/abonnees op YouTube, TikTok of Instagram) die regelmatig video’s plaatsen (+24 video’s in de laatste 12 maanden) waarmee ze geld verdienen en die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bovendien moeten deze influencers zich aanmelden bij het Commissariaat, de Stichting Reclame Code en het NICAM.
Boete voor sluikreclame door influencer
Afgelopen 4 juli heeft het Commissariaat voor het eerst een influencer genaamd Rhodé Kok een boete opgelegd voor sluikreclame in haar TikTok-filmpjes. Bij de standaardweergave van de video’s was namelijk de vermelding ‘^ad’ niet zichtbaar. Het Commissariaat stelt dat als een video reclame bevat, dit moet worden vermeld op een manier die duidelijk zichtbaar of hoorbaar is bij de standaardweergave van een video. Het opnemen van de vermelding ‘^ad’ in de beschrijving, waarbij deze vermelding enkel zichtbaar wordt als op ‘meer’ wordt (door)geklikt, voldoet niet. Deze vermelding leidt er volgens het Commissariaat namelijk niet toe dat de reclame als zodanig herkenbaar is. Het kan niet verwacht worden dat iedere kijker de gehele beschrijving onder een video bekijkt.
Deze overtreding was aan het licht gekomen tijdens een steekproef van vorig jaar, waarbij het Commissariaat controleerde of influencers zich hielden aan de Mediawet-regels. In de video’s op TikTok die binnen de steekproef vielen, maakte Kok reclame voor onder meer een crème en een onlinewinkel. Zoals gezegd, zonder dat duidelijk was voor de kijkers dat het om reclame ging. Het Commissariaat heeft deze overtreding en de geldende reclameregels vervolgens met haar besproken.
Daarna bleek het weer mis, waarna het Commissariaat een waarschuwing heeft gegeven en verzocht om de beschrijving van de vier video’s alsnog aan te passen. Het management van Kok heeft hierop gereageerd en aangegeven dat zij de beschrijving van de video’s niet meer kon aanpassen. Het Commissariaat heeft toen in een reactie toegelicht hoe Kok het label ‘betaald partnerschap’ (die gedurende de hele video zichtbaar is) kon toevoegen aan haar video’s. Maar dat is Kok – tot haar spijt – vergeten, zo blijkt uit het sanctiebesluit. Toen de video’s dus niet werden aangepast, heeft het Commissariaat uiteindelijk een boete opgelegd van €6.075.
Meer info?
Naast het Commissariaat zit ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) niet stil. Zo heeft zij afgelopen juni voor het eerst een boete opgelegd van ruim €620.000 aan een financiële influencer. Hij maakte via Instagram en via masterclasses reclame voor de illegale vermogensbeheerder Grinta Invest.
Voor grote influencers is het dan ook van belang om de geldende reclameregels gauw eigen te maken.
Voor meer informatie omtrent de Mediawet of reclameregels (voor influencers), kunt u contact opnemen met Armita Hosseini of Maxime Wichhart van ons team Intellectueel Eigendom, IT en privacy.
Neem contact op