Picnic heeft inbreuk gemaakt op het portretrecht van Max Verstappen door het gebruik van een look-a-like in een commercial voor de online supermarkt. Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Amsterdam van vandaag. De hoogte van de schadevergoeding moet nog worden vastgesteld. Vanmiddag werd ik door BNR over de zaak geïnterviewd.
Inbreuk portretrecht, ook bij look-a-like
De commercial schendt volgens de rechter het portretrecht van Verstappen, ook al gaat het om een look-a-like. De look-a-like vertoont alle karakteristieke kenmerken van het portret van Verstappen: dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur.
Parodie maar een commerciële uiting
Dat de commercial van Picnic een parodie is op de reclame van Jumbo verandert de zaak niet. Het blijft immers een commerciële uiting die het portret van Verstappen ook commercieel exploiteert.
Fragment BNR
Luister hier het fragment van het interview op BNR.nl (kan kort duren voordat het fragment start).
Neem contact op