In een recente zaak tussen het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne en het Amerikaanse kledingbedrijf Ferminadaza LLC, heeft de rechtbank Den Haag geoordeeld dat de beschermde oorsprongsbenaming “champagne” wel mag worden gebruikt als kleuraanduiding op kledinglabels. In dit blog lichten we deze zaak toe.
De feiten
Het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) vertegenwoordigt de belangen van 3.300 Champagnehuizen. Zij houdt onder meer toezicht op het gebruik van de naam Champagne. Sinds 1973 is ‘Champagne’ namelijk geregistreerd als een zogenaamde beschermde oorsprongsbenaming (BOB) door de Europese Commissie.
Dat betekent dat de term alleen gebruikt mag worden als aanduiding voor mousserende wijn die afkomstig is uit de Champagne-regio en is geproduceerd conform de regels die zijn vastgelegd in de BOB-registratie. Zo mogen bijvoorbeeld Champagne-druiven alleen met de hand worden geplukt (althans niet met een methode waarbij gehele druiventrossen worden geoogst).
Ferminadaza LLC, een dochteronderneming van Cult Gaia LLC, importeert kleding in de Europese Unie onder het gelijknamige merk ‘Cult Gaia’. Afgelopen mei hield de Nederlandse douane een zending Cult Gaia-jurken tegen vanwege de vermelding van ‘champagne’ op de labels. Ferminadaza had toen voorgesteld om de aanduiding van de betreffende labels te verwijderen, waarna het CIVC akkoord is gegaan met vrijgave van de jurken. Ferminadaza was echter niet bereid om toe te zeggen helemaal geen Cult Gaia-kleding meer te importeren voorzien van een label waar ‘champagne’ op staat, waarna het CIVC naar de rechter is gestapt.
Het CIVC stelt dat Ferminadaza door het gebruik van ‘Champagne’ op haar kledinglabels zonder geldige reden profiteert van de reputatie van de beschermde benaming, wat onrechtmatig is op grond van artikel 26 lid 1 sub a van de BOB-Verordening.
Oordeel van de Rechtbank
Ferminadaza stelt dat het gebruik van ‘champagne’ als kleurbeschrijving al meer dan een eeuw gangbaar is in de modewereld. Zij wees daarbij onder meer op historische krantenartikelen uit 1907 en 1932 waarin ‘champagne’ als een pastelkleur wordt omschreven voor avondhandschoenen. Het CIVC stelt daarentegen dat er geen vaste ‘champagne’-kleur bestaat aangezien champagne in veel verschillende tinten bestaat en er juist ook modepartijen zijn die alternatieve benamingen hanteren zoals beige, ecru, camel of zand.
De rechter volgt het CIVC niet.
Ferminadaza heeft volgens haar namelijk voldoende aannemelijk gemaakt dat de term ‘champagne’ een gangbare aanduiding is om een beige/crème achtige kleur te beschrijven. Vervolgens oordeelt de rechter dat het relevante publiek (de consument van de kleding) de term op kledinglabels daarom zou begrijpen als een aanduiding van de kleur van het kledingstuk en niet zou associëren met de mousserende Franse wijn.
Gelet op het feit dat in dit geval de aard van de waar, namelijk kleding, geen enkel verband houdt met de mousserende wijnen die middels een BOB worden beschermd, ziet de rechtbank dan ook niet in waarom de consument de ‘champagne’-aanduiding zou opvatten als een bepaalde kwaliteitsgarantie. Concluderend oordeelt de rechter dan ook dat Ferminadaza niet profiteert van die reputatie en dat geen sprake is van uitbuiting van de ‘champagne’-aanduiding.
Een dure les
De zaak blijkt een dure les voor het CIVC. Als verliezende partij werd zij veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van Ferminadaza, waarover partijen een onderlinge afspraak hadden gemaakt. Conform die afspraak werden de proceskosten begroot op €10.866.
Desalniettemin is het te verdedigen dat het CIVC optreedt tegen verwatering van de champagne-aanduiding en het aanhaken bij de opgebouwde reputatie, mede gezien het feit dat consumenten in deze tijd er steeds meer waarde aan hechten om duidelijk geïnformeerd te worden over de herkomst van producten en kiezen voor lokale (kwaliteits)producten.
Je kunt je echter afvragen of, zoals de rechtbank Den Haag ook heeft geoordeeld, er in dit geval door consumenten daadwerkelijk zou worden gedacht dat aan een verfijnd glas Dom Perignon indien zij de Cult Gaia-jurk uit het rek zouden pakken.
Meer info?
Wilt u meer weten over de bescherming van merken, streekproducten of beschermde benamingen zoals de BOB? Lees dan ook onze eerdere blog over de bescherming van de Limburgse vlaai [link] of neem contact op met onze sectie IE, IT & Privacy.
Neem contact op