Wie social media gebruikt kan er niet omheen: de #Ad en #Spon. De laatste jaren gebruiken influencers de hashtags in toenemende mate en niet zonder reden. Het herkenbaar maken van reclame op social media is namelijk verplicht gesteld in de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing.
Transparantie in reclame op social media
Het is van belang dat een consument reclameboodschappen kan herkennen en dat hij hierover niet wordt misleid. Tijdens het bekijken van een reclameblok op televisie of het doorbladeren van een reclamefolder, beseft een consument zonder twijfel dat er reclame wordt vertoont. De laatste jaren wordt reclame echter steeds vaker via social media gemaakt. Op social media, zoals Instagram, worden berichten met een persoonlijke boodschap en die met een reclameboodschap door elkaar geplaatst. Voor een consument is het daardoor niet altijd duidelijk of geplaatste content reclame bevat. Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
Gebruik hashtags
Voornamelijk influencers plaatsen geregeld naast persoonlijke boodschappen ook content met een reclameboodschap op social media. Uit een reclameboodschap kan de influencer voordeel halen. Voordeel kan bestaan uit het ontvangen van een betaling, van gratis producten of van publiciteit. Een dergelijk voordeel kan de geloofwaardigheid van de reclameboodschap beïnvloeden. De vraag is bijvoorbeeld hoe betrouwbaar een lofzang over een bepaald hotel is, als de influencer daar net een nacht op kosten van het hotel heeft geslapen.
In dat soort gevallen dient de adverteerder de influencer verplicht te stellen om de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing na te leven. Om aan de verplichtingen van de Reclamecode te voldoen, kan de influencer onder andere de hashtags gebruiken. De hashtags dienen in of onder de betreffende content geplaatst te worden. Op deze manier is het voor de consument snel en eenvoudig duidelijk dat er sprake is van reclame.
Vragen over reclamerecht
Meer weten over dit onderwerp? Of wilt u vrijblijvend overleggen met onze advocaten gespecialiseerd in het reclamerecht? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op