Op 6 november 2018 vond in de Jaarbeurs in Utrecht de aftrap plaats van NRC debatten over Mobiliteit met een bijeenkomst over de bereikbare samenleving. Clairfort (Maurice Essers) was erbij, omdat Clairfort momenteel bij diverse projecten op het gebied van mobiliteit, infrastructuur en duur-zaamheid betrokken is, graag met haar klanten meedenkt bij innovaties en daarom trends op dit gebied in de gaten houdt.
Het mobiliteitsnetwerk van de toekomst
Wijnand Veeneman, directeur NG Infra, besprak hoe mobiliteit, data, energie en ruimte op elkaar inwerken bij beslissingen over infra. De decentrale opwekking van energie maakt bijvoorbeeld de elektrische auto mogelijk en data worden gebruikt voor navigatie van vervoermiddelen die op termijn tot de zelfrijdende auto moet leiden. De klimaatdoelen van het kabinet (waaronder 50% van de auto’s en 100% van de bussen elektrisch) zijn echter zeer ambitieus. Het elektriciteitsnet is bij lange na nog niet in staat om die doelen te ondersteunen. Ook wordt nog maar 15% van de elektriciteit duurzaam geproduceerd . Om alle auto’s elektrisch te laten rijden moet het elektriciteitsaanbod met maar liefst 50% omhoog. Een geïntegreerde oplossing waarin aandacht wordt besteed aan mobiliteit, data, energie en ruimte ligt voor de hand. Zo zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat op treinstations en op luchthavens elektrische auto’s opgeladen en beschikbaar gesteld worden.
De grote mobiliteitsuitdagingen in de praktijk
Aan het paneldebat deden Michelle Blom (RWS), Roger van Boxtel (NS), Bart Schmeink (Connexxion) en Bertho Eckhardt (Bovag) mee. Van Boxtel pleitte voor meer grote infrawerken, zoals een lightrail verbinding tussen de kantoren rond Amstelstation en het Zuidasdok en de luchthaven Schiphol. Hij noemt ook de toenemende verstedelijking in de Randstad en daarbuiten als reden voor meer infra. Blom geeft aan dat RWS al het nodige doet. Zij wijst op de projecten rond A1-A6-A9 (Schiphol, Amsterdam, Almere). De oplossing ligt ook niet in meer asfalt, maar in een beter gebruik van data en (met name in de stad) de fiets. Ook kan bestaande infra beter benut worden.
Daarvoor is inzet van datatechnologie nodig. Bij een voorspelde toename van files met 35% loop je anders vast. Ook rekening rijden is een deel van de oplossing. Schmeink is daar voorstander van: betalen naar gebruik. Als 3-4% van de automobilisten reageert en dit leidt tot spreiding is al veel opgelost. Ook tarieven van treinkaartjes kun je voor spreiding inzetten. De extra inkomsten uit rekening rijden kunnen volgens Eckardt worden gebruikt om tekorten op te vangen die ontstaan door fiscale maatregelen om elektrische rijden te stimuleren. Ook de fiets is belangrijk voor een bereikbare samenleving. Het meeste vervoer vindt immers binnen 20 km plaats. Voor dat vervoer is doorbrekend denken over (elektrisch) fietsen nodig (er zijn in Nederland overigens al 2 miljoen elektrische fietsen). Om de steden bereikbaar te houden zijn investeringen vereist in betere fietspaden, waaronder fietssnelwegen en veilige routes door steden voor cargologistiek per fiets. Dit alles vergt een visie van de overheid.
Innovatie vanuit het oog van de reiziger
Naard Hermans van De Reisbeweging sloot de bijeenkomst af. Duurzaamheid vergt volgens hem anders denken en anders doen. Daarvoor is ervaring van een andere mobiliteit nodig. Om die ervaring te stimuleren organiseert De Reisbeweging jaarlijks het “Low Car Diet”. Gedurende 21 dagen proberen werknemers van de deelnemende bedrijven dan zo duurzaam mogelijk te reizen. Dit leidde dit jaar tot +20% schoner reizen, -30% autokilometers, +5% OV en +30% fietsgebruik. De deelname aan het Diet werd als leuk, ontspannend en gezond ervaren, waardoor ook een bijdrage werd geleverd aan vitaliteit. Voor 2019 streeft De Reisbeweging naar 10.000 deelnemers aan het Low Car Diet.
Clairfort & Mobiliteit
Mobiliteit is één van de speerpunten van Clairfort. Clairfort bedient diverse cliënten die actief zijn in openbaar vervoer (trein, bus, veerdienst), mobiliteitskaarten, displays/software voor bushaltes, collectief taxivervoer, mobiliteitsdiensten, rekening rijden, innovatie en logistieke infrastructuur. Zij is ook betrokken bij de juridische compliance van diverse duurzaamheidsinitiatieven.
Neem contact op