Edouard Scotto Di Suoccio, Salvator Acquaviva, Danny en Eddy van Passel en Peter van Houten; wie kent ze niet? Enkele autistische muziekfreaks en fanatieke entertainmentadvocaten daargelaten, zal de gemiddelde lezer deze namen hoogstwaarschijnlijk niet veel zeggen. Toch zorgen deze heren voor tot de verbeelding sprekende (juridische) hoogstandjes. Ze claimen, overigens niet geheel onverdienstelijk, stuk voor stuk auteursrechthebbende (componist) te zijn van tunes, waarmee wereldberoemde popsterren megahits hebben gescoord.
Het gaat hier om vermeende auteursrechtinbreuk. In de volksmond ook wel “plagiaat” genoemd: het stelen van andermans creaties om ze als eigen werk te presenteren. Plagiaat is vaak niet bepaald eenvoudig te bewijzen. Degene die beschuldigd wordt van plagiaat, zal namelijk altijd beweren dat zijn compositie onafhankelijk tot stand is gekomen en slechts toevallig op een ander (eerder gecomponeerd) muziekstuk lijkt. Om die reden wordt in veel landen de auteursrechthebbende een handje geholpen door de wetgeving bij het bewijs. Als er sprake is van een opvallende overeenstemming tussen beide werken, moet niet degene die rechthebbende beweert te zijn op het stuk, maar de vermeende plagiaatpleger bewijzen dat zijn creatie geheel zelfstandig tot stand gekomen is.
Al meerdere componisten van keuterboerniveau hebben een lucratief slagje weten te slaan uit een plagiaatprocedure tegen de grote jongens en meiden uit de muziekindustrie. We vertellen de verhalen van bovengenoemde lieden.
Salvator Acquaviva, uit de Belgische muziekmetropool Moeskroen, trok ten strijde tegen Madonna’s hit “Frozen” uit 1998. Acquaviva kreeg in 2005 gelijk van een Belgische rechter. Vier maten uit “Frozen” zouden identiek zijn aan zijn lied “Ma vie fout le camp” uit 1993 en de rechter besliste dat alle nog beschikbare cd’s teruggehaald moesten worden en dat het nummer van Madonna niet langer gedraaid mocht worden op de Belgische TV en radio. Helaas voor Salvator werd hij vervolgens op zijn beurt door Edouard en zijn uitgeverijen voor een Frans gerecht gesleept. Edouard c.s. stelden dat het liedje van Acquaviva en “Frozen” plagiaat zouden zijn van hun compositie “Bloodnight” uit 1983. Wie nu werkelijk gelijk heeft, is door de Franse rechter nog niet uitgemaakt.
Danny en Eddy van Passel, de tweelingbroers uit de Vlaamse bakermat van wereldberoemde componisten Aarschot (tevens geboorteplaats van Goedele Liekens, misschien iets bekender), vielen niemand minder dan Michael Jackson jarenlang lastig over diens megahit “You are not alone” (uit 1995), geschreven door R. Kelly. “You are not alone” zou te sterk lijken op het door de tweeling gecomponeerde “If we can start all over” uit 1993. Het Hof van Beroep in Brussel oordeelde laatst dat de Belgen gelijk hebben. De uitspraak heeft verstrekkende gevolgen. Van Wacko’s hit zijn wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht en het nummer is talloze keren gedraaid en uitgezonden. Alle rechten (lees: alle cash) die Jackson en R. Kelly via het nummer hebben opgestreken komen volgens het Brusselse Hof toe aan de Van Passeltjes.
Recentelijk dreigt ook de Britse band Coldplay in de problemen te komen. De mysterieuze 83-jarige Nederlander Peter van Houten (die al jaren in Italië woont en daar als Peter van Wood door het leven gaat) claimt dat Coldplay’s grootste hit “Clocks” (2002) inbreuk maakt op zijn stuk “Caviar and Champagne” uit 1982. Van Houten vindt dat Coldplay hem één miljoen euro schadevergoeding moet betalen. Hij heeft nog geen rechtszaak aangespannen, maar het Italiaanse televisiepubliek oordeelde alvast in meerderheid (56%, via SMS’jes en internet) dat “Clocks” van Coldplay inderdaad teveel lijkt op de compositie van Van Houten.
Moraal van het verhaal: wanneer je band in geldnood zit, spreek U2 er dan eens op aan dat “With or without you” zoveel lijkt op jullie eerste demo. Na een succesvolle rechtszaak is champagne en kaviaar verzekerd!
Columns eerder gepubliceerd in MusicMaker
Advocaten intellectueel eigendom Evert van Gelderen en Elise Menkhorst publiceren 6 keer per jaar een column over muziek en recht in vaktijschrift MusicMaker. Lees alle columns hier.
Neem contact op