Dit jaar begon op het gebied van het muziekrecht met twee opmerkelijke zaken over plagiaat. Want wat te denken van een band die stelt dat hun nummer is gekopieerd, terwijl ze dat nummer op hun beurt ook weer hebben gekopieerd van een andere partij? En van Ed Sheeran, die er voor de derde keer van wordt beschuldigd dat zijn muziek te veel overeenstemt met die van iemand anders?
De eerste zaak gaat over de Engelse alternatieve rockband Radiohead. In 1993 brachten ze het nummer ‘Creep’ uit, dat toen 8 weken in de top 40 stond. 25 jaar later trokken ze juridisch aan de bel bij singer-songwriter Lana del Rey over haar nummer ‘Get Free’.
“It’s clear that the verses of ‘Get Free’ use musical elements found in the verses of ‘Creep’,” aldus een woordvoerder van de band, “and we’ve requested that this be acknowledged in favour of all writers of ‘Creep’.”
In dit geval zijn dat wel extra veel schrijvers, want toen ‘Creep’ werd uitgebracht kreeg Radiohead zelf ook het verwijt iets te veel naar een nummer van een ander te hebben geluisterd. Het ging toen om het nummer ‘The Air That I Breathe’ van de Hollies, dat werd geschreven door de songwriters Albert Hammond en Mike Hazlewood. Er werd een regeling getroffen en sindsdien worden Hammond en Hazlewood netjes als co-auteurs genoemd bij het nummer. Ook schijnen er royalty’s aan de songwriters te worden overgemaakt.
Of het in dit geval ook tot een schikking gaat komen, is op dit moment nog onbekend. Volgens het twitteraccount van Lana del Rey ontkent ze de inbreuk maar heeft ze 40% van haar royalty’s geboden over de afgelopen maanden. Dat zou volgens het bericht niet tot een regeling hebben geleid. Want, schrijft ze, “Their lawyers have been relentless”.
De tweede zaak werd aangespannen door de Australische songwriters Sean Carey en Beau Golden. Deze heren waren verantwoordelijk voor het nummer ‘When I Found You’, gezongen door Jasmine Rae. Zij namen actie tegen ‘The Rest Of Our Life’. Dat werd gezongen door Tim McGraw en Faith Hill, maar Ed Sheeran was als co-auteur bij het project betrokken. Drie keer is scheepsrecht voor de roodharige zanger, want eerder lagen zijn nummers ‘Photograph’ en ‘Shape Of You’ al onder vuur.
Overigens is drie keer ook scheepsrecht voor Richard Busch. Hij is de advocaat van Carey en Golden, maar trad eerder ook tegen Sheeran op toen het ging om ‘Photograph’ én won de zaak voor de erven van Marvin Gaye tegen het nummer ‘Blurred Lines’.
Het is de moeite waard om op YouTube te zoeken op ‘Creep vs Get free’ en ‘When I foud you vs the rest of our lives’. Dan kunt u zelf oordelen: Do they get free of moeten ze naar de gevangenis for the rest of their lives?
Columns eerder gepubliceerd in MusicMaker
Advocaten intellectueel eigendom Evert van Gelderen en Elise Menkhorst publiceren 6 keer per jaar een column over muziek en recht in vaktijschrift MusicMaker. Lees alle columns hier.
Neem contact op