Het NRC publiceerde vandaag een artikel over een rechtszaak die ging over het gebruik van productinformatie afkomstig van de webshop van een concurrent, zonder dat de concurrent daar toestemming voor had gegeven. Het artikel is van de hand van journaliste Nelleke van der Heiden. In het artikel geef ik kort commentaar op deze zaak.
Waar ging de zaak over?
Bijna 15 jaar lang verzamelt Tracpartz informatie over onderdelen voor minitractoren. Deze handelaar houdt precies bij op welke (andere) merken/typen minitractoren de betreffende onderdelen toegepast kunnen worden. Deze productinformatie vermeldt de handelaar in zijn webshop, naast de door de producent van het onderdeel verstrekte compatibiliteitsinformatie. Een concurrerende webshop neemt de productinformatie van de handelaar over. De handelaar is het daar niet mee eens en probeert dit via de rechter tegen te gaan, onder meer met een beroep op het databankenrecht. Ook is de handelaar van mening dat de concurrent zich schuldig maakt aan een onrechtmatige daad of aan ongerechtvaardigde verrijking.
De Rechtbank Noord-Nederland volgt de mening van de handelaar niet en wijst de vorderingen af. De Rechtbank oordeelde namelijk dat de handelaar niet heeft aangetoond dat deze een substantiële investering in de databank heeft gedaan, hetgeen volgens de Databankenwet vereist is. Het gebruik van de productinformatie is volgens de rechter ook niet onrechtmatig, omdat er geen bijkomende omstandigheden zijn aangetoond. Ook de ongerechtvaardigde verrijking kon de handelaar niet aantonen.
Mijn commentaar
In het artikel kom ik aan het woord. Ik bespreek onder meer dat feitelijke informatie op zichzelf niet beschermd is (bijvoorbeeld onder het auteursrecht) en dat er in dit specifieke geval geen sprake was van een beschermde databank:
“Het klinkt misschien oneerlijk dat iemand zomaar jouw met moeite verzamelde informatie mag gebruiken, maar deze data zijn op geen enkele wijze beschermd”, zegt advocaat Evert van Gelderen van Clairfort Advocaten. “Feitelijke data, daar rusten geen rechten op, ook al heb je er moeite voor gedaan.”
De rechter veegde de suggestie van een databank al snel van tafel. Had deze handelaar het dan op auteursrecht moeten gooien? Ook dat gaat hier niet op, zegt de in intellectueel eigendom gespecialiseerde advocaat. Voor auteursrecht moet sprake zijn van creativiteit. “De drempel is laag, maar er moeten wel creatieve keuzes zijn gemaakt, bijvoorbeeld in de zinsopbouw.” En daar is bij feitelijke productinformatie geen sprake van.
Het artikel is te lezen op NRC.nl
Lees hier het hele NRC-artikel ‘Een handelaar neemt de productinformatie van zijn concurrent volledig over. Mag dat zomaar?‘.
Neem contact op