Het is al wekenlang een enorme hype: de crompouce. Een combinatie tussen de welbekende tompouce en een croissant. Talloze banketbakkers en zelfs supermarktketens zijn hierop ingesprongen. Het is nog maar de vraag hoelang we nog op elke hoek van de straat een crompouce kunnen kopen De Utrechtse bakkerij “Bammetje Bakery”, houder van een woordmerk en een model voor de crompouce, heeft namelijk aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen banketbakkers en supermarktketens die de crompouce verkopen. Kan dat? In dit blog gaan we in op de IE-rechtelijke bescherming van de crompouce.
Handhaving door Bammetje Bakery
De eigenaresse van de Utrechtse bakkerij “Bammetje Bakery” heeft naar eigen zegge in de lockdown-periode van 2020 de eerste crompouce gemaakt. Dit deelt zij in een Instagram bericht. Toen het gebakje een succes bleek te zijn, heeft zij het product eind augustus 2020 als Benelux woordmerk en als Benelux model laten registeren.
Sinds afgelopen zomer is de crompouce een enorme landelijke hype geworden, onder andere door de vele TikTok-video’s van BN’ers waarin het product te zien was. Dit heeft ervoor gezorgd dat de crompouce inmiddels bij talloze bakkers wordt verkocht en zelfs in de schappen van verschillende supermarktketens ligt.
Bammetje Bakery heeft nu aangekondigd dat deze verkopen inbreuk maken op haar intellectuele eigendomsrechten. Verschillende media melden dat Bammetje Bakery hard zal optreden tegen deze vermeende inbreukmakers. Via haar advocaten zijn inmiddels tientallen bakkers aangeschreven, waaronder verschillende ketens en twee supermarkten. Bammetje Bakery stelt dat deze partijen de merknaam en het product vanaf nu alleen nog mogen verkopen met haar toestemming. In andere woorden, deze bakkers dienen bij haar een licentie af te nemen. Zo niet, dan zullen zij worden gesommeerd om de verkoop te beëindigen en de inbreuk te staken.
De crompouce beschermen met IE-rechten: kan dat?
Interessant is de vraag in hoeverre de crompouce eigenlijk kan worden beschermd door middel van intellectuele eigendomsrechten. Daarom zal hieronder worden ingegaan op verschillende IE-rechten, waaronder het auteursrecht en het merk en model dat Bammetje Bakery heeft geregistreerd met betrekking tot de crompouce.
Auteursrechtelijke bescherming van de crompouce
Het auteursrecht biedt – kort gezegd – bescherming aan werken die het resultaat zijn van voldoende creatieve keuzes en die het persoonlijke stempel van de maker dragen. Banale of triviale keuzes en technisch bepaalde keuzes kunnen niet beschermd worden door het auteursrecht. Ook moet het werk objectief en nauwkeurig uitgedrukt kunnen worden om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen. Dat blijkt onder andere uit rechtspraak over ‘Heksenkaas’, waarin is geoordeeld dat de smaak van een voedingsmiddel niet beschermd kan worden door het auteursrecht vanwege de subjectiviteit daarvan. De smaakcombinatie van de crompouce lijkt daarom niet voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen.
Aan het voedingsmiddel verwante werken kunnen mogelijk wel door het auteursrecht worden beschermd. Zo is het mogelijk dat een foto van een crompouce of de uitwerking van een recept in een kookboek door het auteursrecht worden beschermd.
Geregistreerd modelrecht op de crompouce
De vormgeving van een product kan door het modelrecht worden beschermd. Daarvoor dient (de registratie van) deze vormgeving – kortgezegd – nieuw te zijn en een eigen karakter te hebben. In het geval van de crompouce, rijst de vraag in hoeverre het model van de crompouce aan deze eisen voldoet. Er bestaat namelijk discussie over wie het gebakje daadwerkelijk als eerste heeft bedacht. Volgens de Telegraaf stelt een bakker uit Meliskerke het product al dertig jaar te verkopen.
Bovendien heeft de crompouce de vorm van een croissant zodat het ook om die reden de vraag is of het model aan de vereisten voldoet.
De crompouce als merk
Verder kan een teken zoals een logo of productnaam merkenrechtelijk beschermd worden, indien het voldoende onderscheidend is voor de waren of diensten van een bedrijf. Een merk mag niet beschrijvend zijn. Dit betekent dat het merk de kenmerken of eigenschappen van een product of dienst niet mag beschrijven. Zo mag Apple bijvoorbeeld niet geregistreerd worden voor appels, maar wel voor computers. Van een beschrijvende naam kan ook sprake zijn als er twee benamingen worden samengevoegd tot één. In dat kader zou door de aangeschreven banketbakkers en supermarktketens betoogd kunnen worden dat de benaming ‘comprouce’ beschrijvend is voor het product waarvoor merkenrechtelijke bescherming is aangevraagd.
Ook zou betoogd kunnen worden dat de naam door het publiek al wordt gebruikt als naam voor een type product, dus als soortnaam. Dan zou het betekenen dat het merk haar onderscheidende kracht al heeft verloren.
Conclusie
Uit het voorgaande volgt dat het niet gemakkelijk is om de crompouce te beschermen door middel van het intellectuele eigendomsrecht. Het zal er om spannen of Bammetje Bakery met succes haar intellectuele eigendomsrechten kan handhaven jegens de banketbakkers en de supermarktketens.
Meer info voor onze advocaten intellectueel eigendomsrecht?
Verdere informatie omtrent deze kwestie volgt in onze blog. Mocht u in de tussentijd meer informatie willen omtrent de IE-bescherming van de crompouce of andere producten , neem dan gerust contact op met ons Team IE, IT & Privacy.
Neem contact op