De ACM heeft sinds 1 september jl. een nieuwe bestuursvoorzitter, waarvan verwacht wordt dat hij bij deze toezichthouder met meer dan 500 werknemers voor de nodige nieuwe impulsen zal gaan zorgen.
ACM en haar bestuursleden
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren (waaronder het openbaar vervoer en de energiesector) en het consumentenrecht. Deze toezichthouder is op 1 april 2013 ontstaan door een fusie van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). De besluiten van de ACM worden genomen door haar Raad van Bestuur. De bestuursleden worden door het ministerie van Economische Zaken benoemd, maar zij zijn onafhankelijk in hun besluitvorming. Opvallend is dat veel bestuursvoorzitters van de mededingingsautoriteit afkomstig zijn uit de advocatuur. Dat geldt zowel voor haar eerste directeur-generaal, A.W. Kist (1997-2003), als voor zijn opvolgers: Pieter Kalbfleisch (2003-2011), Chris Fonteijn (2011-2018) en de nieuwe bestuursvoorzitter Martijn Snoep (vanaf 1 september 2018), die tot voor kort als partner mededingingsrecht werkzaam was bij het kantoor De Brauw Blackstone Westbroek.
Nieuwe bestuursvoorzitter Martijn Snoep
Martijn Snoep heeft daar tussen 2010 en 2016 bestuurservaring opgedaan. Hij wordt geroemd om de modernisering van dit vooraanstaande kantoor in deze periode. Het is nog even afwachten of zijn benoeming bij de ACM ook tot een modernisering zal leiden. Nieuwe impulsen en een frisse blik bij de uitoefening van wettelijke taken lijken bij de ACM geboden. Zo’n 20 jaar na haar oprichting lijkt deze autoriteit te weinig vernieuwend. Is de ACM nog wel fit-for-purpose, gezien de voortdurende veranderingen van markten, ondernemersgedragingen en van maatschappelijke inzichten, zo vroeg Martijns voorganger Chris Fonteijn zich vorig jaar al af. Martijns maatschappelijke affiniteit, zijn gevoel voor menselijke verhoudingen en zijn zeer grote kennis en ervaring op het gebied van het mededingingsrecht bieden goede vooruitzichten. Te verwachten valt dat hij voor de vereiste nieuwe impulsen zal gaan zorgen. Hij is er ook niet de persoon naar om enkel met zijn medebestuurders op de “winkel” te passen. Daarbij speelt allicht mee dat deze functie – gezien zijn relatief jonge leeftijd en ambitieuze karakter – wel eens een tussenstap kan zijn in een verdere carrière.
Clairfort en het mededingingsrecht
Clairfort zal het beleid van de ACM en de impulsen die vanwege het nieuwe voorzitterschap van de Raad van Bestuur zullen uitgaan de komende periode nauwgezet volgen. De mededingings-besluiten van de ACM hebben immers een grote impact op ondernemers. Denk aan de hoge boetes die aan ondernemingen en hun feitelijk leidinggevers worden opgelegd bij overtreding van het kartelverbod of aan de bevoegdheid van de ACM om op grond van het concentratietoezicht overnames of het opzetten van joint ventures te verbieden.
Op het gebied van het mededingingsrecht staat Clairfort regelmatig cliënten bij die te maken krijgen met de uitoefening door de ACM van haar bevoegdheden op grond van de Mededingingswet. Zo is Clairfort momenteel als advocaat betrokken bij procedures tegen de ACM in kartelzaken bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, in een beroep bij de Rechtbank Rotterdam in een zaak betreffende misbruik van economische machtspositie en bij de melding van een overname en joint venture bij de ACM.
Vragen over mededingingsrecht?
Heeft u vragen op het gebied van het mededingingsrecht, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten mededingingsrecht.
Neem contact op