Nu het nieuwe kabinet in aantocht is, gaat de wens van Martijn Snoep om ook kleinere overnames te kunnen toetsen, mogelijk in vervulling. Al in oktober van vorig jaar heeft de bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) namelijk aangekondigd in de toekomst ook toezicht te willen houden op kleinere fusies en overnames. Iets dat onder de huidige Mededingingswet niet mogelijk is en dus een wijziging van de Mededingingswet vereist. Op dit moment heeft de ACM namelijk alleen de bevoegdheid om overnames te toetsen waarbij zowel het overnemende als het overgenomen bedrijf een omzet van ten minste 30 miljoen euro in Nederland heeft.
In een recent gesprek met Henk Vlaming, redacteur van het M&A magazine, heeft Snoep gemotiveerd waarom hij nu ook overnames die onder deze omzetdrempel vallen wil kunnen toetsen. Snoep wil vooral meer zicht krijgen op het zogenoemde ‘kralen rijgen’. Een fenomeen dat veelal plaatsvindt bij private equity partijen die meerdere kleine overnames doen die de toetsingsdrempel niet halen en daardoor per saldo een grote onderneming creëren die mogelijk de concurrentie beperkt. Meestal vinden deze overnames plaats in dezelfde sector, bijvoorbeeld bij tandartspraktijken of kinderdagverblijven. Volgens de bestuursvoorzitter is kralen rijgen op zich niet verkeerd, maar brengt het ook maatschappelijke risico’s met zich mee: het kan leiden tot hogere prijzen en een lagere kwaliteit, iets waartegen de ACM consumenten wil beschermen.
In hoeverre deze kleine overnames écht een risico op machtsconcentratie meebrengen, is discutabel. Uit de statistieken blijkt dat jaarlijks ongeveer 130 ‘grote’ fusies bij de ACM worden gemeld, waarvan er hooguit 2 worden afgekeurd. Het is goed voor te stellen dat het aantal afgekeurde transacties bij ‘kleine’ fusies nog lager zal liggen. Snoep geeft in het interview aan zelf ook niet te weten in hoeverre de kleinere overnames problemen opleveren, maar benoemt wel dat er veel klachten zijn binnengekomen over bijvoorbeeld de kwaliteit van kinderdagverblijven, nadat deze zijn overgenomen. Desondanks verwacht Snoep niet veel meer overnames dan gewoonlijk tegen te moeten houden.
Vast staat wel dat onderzoek naar deze kleine overnames veel geld zal kosten én zal leiden tot meer administratieve rompslomp. Reden waarom op de wens van Snoep al veel kritiek is geleverd.
Het idee van Snoep is echter niet nieuw. In andere landen (bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk) is het ‘probleem’ van kralen rijgen aangepakt door de fusiedrempel te verlagen. Kleinere deals moeten hier al worden gemeld.
Snoep wil de verruimde bevoegdheid vormgeven via een wettelijke ‘call-in bevoegdheid’. Dit houdt in dat de ACM binnen een specifieke periode nadat een kleine overname heeft plaatsgevonden, deze overname alsnog kan toetsen. Volgens Snoep zal deze toets dan alsnog binnen een periode van ongeveer twee tot drie maanden nadat de betreffende overname tot stand is gekomen, moeten plaatsvinden.
Indien Snoep zijn zin krijgt, zal dit een extra last betekenen voor het bedrijfsleven en zal het ook bij sommige kleine overnames onzeker zijn of deze door kunnen gaan. Dit komt de rechtszekerheid niet ten goede en is wat ons betreft extra problematisch omdat het terugdraaien van reeds gerealiseerde overnames complex is en tot veel discussie kan leiden.
De komende tijd zal duidelijk worden of het nieuwe kabinet deze extra bevoegdheid van de ACM, ondanks de evidente daaraan verbonden nadelen, noodzakelijk vindt.
Vragen?
Heeft u vragen over deze blog of het ondernemingsrecht? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten van het Team Ondernemingsrecht en M&A.
Neem contact op