Per 1 januari jl. is de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking getreden. Dit heeft tot een groot aantal wijzigingen in het arbeidsrecht geleid. Daarnaast is er echter nog een wijziging die relevant is voor werkgevers. Vanaf 1 januari 2020 is de werkgever verplicht om de ontslagreden van een werknemer zo nauwkeurig mogelijk in de loonaangifte te vermelden.
De laatste jaren vindt er steeds meer fraude plaats met de WW-uitkering. Hierdoor ontvangen veel mensen een uitkering terwijl zij hier eigenlijk geen recht op hebben. Immers, om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet het dienstverband zijn geëindigd op initiatief van de werkgever. Daarnaast mag aan de beëindiging van het dienstverband geen dringende reden ten grondslag liggen.
Bij het aanvragen van de WW-uitkering kunnen werknemers onterecht aangeven dat aan de hiervoor genoemde voorwaarden is voldaan en zullen dan in beginsel een WW-uitkering ontvangen. Er bestond geen goed systeem om te controleren of de door de werknemer ingevulde aanvraag overeen kwam met de feitelijke situatie. Naar aanleiding hiervan heeft de minister van SZW in overleg met het UWV een aantal maatregelen onderzocht. Eén daarvan is het verplicht vermelden van de reden voor ontslag op de loonaangifte. Het UWV kan op deze manier eenvoudiger over de juiste informatie beschikken.
Gebeurt dit niet, dan bestaat er een kans op controle door het team handhaving van de Belastingdienst. Dit team zal nagaan om welke reden de werknemer is ontslagen. Bij fouten in de loonaangifte bestaat de kans op een boete wegens het doen van onjuiste aangifte. Voor de werknemer heeft dit tot gevolg dat de WW-uitkering op basis van de informatie van de werkgever kan worden geweigerd. Heeft de werknemer ten onrechte reeds een WW-uitkering ontvangen, dan zal hij het ontvangen bedrag moeten terugbetalen, onder eventuele verhoging van een boete.
Let bij het doen van de loonaangifte dan ook op dat u als werkgever de juiste reden voor ontslag vermeldt. Dit voorkomt dat een werknemer ten onrechte een WW-uitkering zal ontvangen en voorkomt eveneens dat de Belastingdienst een controle zal uitoefenen binnen uw organisatie.
Vragen voor onze advocaten arbreidsrecht?
Mocht u naar aanleiding hiervan vragen hebben, neem dan contact op met één van de advocaten van de sectie Arbeidsrecht.
Neem contact op