Het interieur van een winkel kan kenmerkend zijn voor een bedrijf. Consumenten kunnen namelijk een merk of bedrijf herkennen aan het interieur van een winkel. Ook kan een interieur zeer creatief en uniek zijn vormgegeven. Voor winkels is het dan ook niet wenselijk dat het interieur wordt nagemaakt door andere winkelbedrijven. Om dergelijke nabootsingen tegen te gaan, kan het intellectuele eigendomsrecht een uitkomst bieden.
Zaak over auteursrechtelijke bescherming winkelinterieur
Onlangs heeft de rechtbank Den Haag bevestigd dat auteursrechtelijk bescherming van een winkelinterieur mogelijk is. De architect van schoenenwinkel Shoebaloo stelde het auteursrecht te hebben op het interieur van de schoenenwinkels in Amsterdam en Maastricht. Het interieur van de wanden van deze schoenenwinkels is gebaseerd op de golvende lijnen en geërodeerde lagen van de Amerikaanse Antelope Canyons. Door middel van diepteverschillen van de lagen, heeft de architect displays gecreëerd waarop de schoenen getoond kunnen worden. Op basis van het vermeende auteursrecht, stelt de architect dat het winkelinterieur van schoenenwinkel Invert, welke eveneens uit golvende lijnen en diepteverschillen bestaat, inbreuk maakt op haar auteursrecht.
Interieur als auteursrechtelijk beschermd werk
Naar het oordeel van de rechter is het ontwerp van het winkelinterieur van Shoebaloo auteursrechtelijk beschermd. Uit de uitspraak kan opgemaakt worden dat voor de beoordeling van een interieur als auteursrechtelijk beschermd werk:
“onderzocht dient te worden of de vormgeving van de (combinatie van de) verschillende elementen zodanig is dat aangenomen kan worden dat met het ontwerp door de maker op een voldoende eigen wijze uiting is gegeven aan de vigerende stijl, trend of mode”.
Volgens de rechtbank is het mogelijk om slechts een deel van de inrichting van een interieur als auteursrechtelijk beschermd werk aan te merken. Zo kan de inrichting van een wand in een interieurontwerp auteursrechtelijk beschermd zijn, maar het plafond en de vloer niet. Aangezien de totaalindruk van het interieur van Invert overeenstemt met die van Shoebaloo, heeft de rechtbank geoordeeld dat het interieur van Invert een nabootsing is van die van Shoebaloo. Het interieur van Invert maakt aldus inbreuk op het auteursrecht van de architect.
Interieur als merk
Het staat al een aantal jaren vast dat een winkelinterieur in bepaalde gevallen ook als merk ingeschreven kan worden. En zodoende merkenrechtelijke bescherming geniet. Grondlegger voor de merkenrechtelijke bescherming van winkelinterieurs is Apple. Apple kwam tot de conclusie dat consumenten zonder enig zichtbaar ‘Apple-logo’ in haar winkels, alsnog de winkels herkenden als Applestores. Volgens Apple kwam het interieur van haar Applestores daarom in aanmerking voor merkenrechtelijke bescherming. Zowel in Amerika als in Europa is vervolgens erkend dat het interieur van Applestore als merk geregistreerd kan worden.
Conclusie
Zowel het auteursrecht als het merkenrecht kunnen mogelijk uitkomst bieden tegen het ongeautoriseerd nabootsen van winkelinterieurs. Het biedt dus mogelijkheden voor winkelbedrijven om niet alleen hun producten, maar ook hun winkels te beschermen tegen ongewenste nabootsing.
Vragen over de bescherming van interieurontwerpen?
Meer weten? Of wilt u vrijblijvend overleggen met onze advocaten gespecialiseerd in het Intellectueel Eigendomsrecht? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op