Sociale mediaplatforms zoals TikTok staan vol met video’s waarin zogenaamde dupes worden aangeprezen. Een dupe is een goedkoper (namaak)product als alternatief voor bepaalde merkproducten. Deze trend is enorm populair onder jongeren en vraagt (extra) oplettendheid van merkhouders. Volgens Volkskrant-columniste Lisa Bouyeure zijn namaakproducten onder de jeugd zelfs populairder dan het (duurdere) origineel (zie hier haar artikel).
Dupes
Op het sociale mediaplatform TikTok zijn video’s waarin namaakversies van bepaalde producten worden aangeprezen, mateloos populair onder jongeren. Deze namaakproducten bootsen vaak (het uiterlijk van) een high-end merkproduct na en worden ook wel ‘dupes’ genoemd, afgeleid van het Engelse ‘duplicates’. In video’s worden bijvoorbeeld goedkopere (namaak)varianten van kleding, make-upproducten en parfums aangeprezen, maar bijvoorbeeld ook (krul)föhns die net zo goed zouden zijn als de bekende Dyson varianten.
Namaak is van alle tijden maar het imago ervan lijkt veranderd. Jongeren kijken er niet langer op neer. Sterker nog, dupes zijn in sommige gevallen populairder dan het originele merkproduct. Dit blijkt onder andere uit het feit dat de hashtag #dupe al 3.4 miljard keer is bekeken op TikTok. Ook mode-, beauty- en lifestylemedia, zoals Buzzfeed en JAN, wijden regelmatig artikelen aan deze trend.
Merkhouders opgelet
Deze trend vraagt extra oplettendheid van merkhouders. Een merk is namelijk een teken dat een bepaalde mate van onderscheidend vermogen heeft, waardoor consumenten de waren of diensten van één onderneming kunnen onderscheiden van andere ondernemingen. Als derde partijen datzelfde merk of een identiek teken (bijvoorbeeld een parfumflesje met identiek logo) zonder toestemming gebruiken, kan er sprake zijn van merkinbreuk. Daarnaast kan sprake zijn van merkinbreuk indien derde partijen een vergelijkbaar teken (zoals een parfumflesje met enigszins afwijkend logo) gebruiken en hierdoor verwarringsgevaar ontstaat bij consumenten.
Bovendien kan hierdoor afbreuk worden gedaan aan het onderscheidend vermogen van een merk, wat de beschermingsomvang van het merk kan aantasten. Dit wordt ook wel verwatering genoemd. De vele TikTok video’s waarin vergelijkbare tekens worden aangeprezen, kunnen er dus voor zorgen dat een merk verwatert en haar exclusiviteit verliest, waardoor consumenten het merkproduct niet meer kunnen onderscheiden van andere producten. Een merkhouder doet er in zulke gevallen goed aan om op te treden tegen de populaire namaakproducten, om zo verwatering van haar eigen merk te voorkomen.
Inbreuk intellectueel eigendom
Door het aanbieden van namaakproducten wordt vaak niet alleen inbreuk gemaakt op merkrechten. Als het uiterlijk van de producten overeenstemt met het origineel zal er ook al snel sprake zijn van schending van auteursrechten of modelrechten. Deze rechten beschermen het uiterlijk van een product. Daarover valt meer te lezen in onze eerdere blog ‘Namaakproducten & de mythe van de zeven verschillen‘.
Ongeoorloofde reclame
Tot slot is de manier waarop dupes worden aangeprezen relevant. Indien bijvoorbeeld reclame wordt gemaakt met een (woord)merk voor een concurrerend product (‘’Het betaalbare alternatief voor het Miss Dior parfum’), kan er sprake zijn van een vorm van misleidende of ongeoorloofde vergelijkende reclame. Merkhouders kunnen dus niet alleen optreden tegen de verhandeling van de namaakproducten maar ook tegen de manier waarop deze producten worden aangeprezen.
Het is dus belangrijk voor merkhouders om oplettend te blijven en consequent te blijven handhaven tegen namaakproducten. Daarbij kan ook gedacht worden aan vroegtijdige namaakbestrijding aan de grens met behulp van de douaneautoriteiten. Meer informatie daarover treft u hier aan.
Vraag het aan onze advocaten intellectueel eigendom
Voor vragen of meer informatie over de handhaving van merkenrechten, auteursrechten, modelrechten en het optreden tegen ongeoorloofde reclame, kunt u contact opnemen met de sectie IE, IT & Privacy.
Neem contact op