Eerder gaven wij een aantal suggesties over hoe mogelijk om te gaan met ziekmeldingen van medewerkers bij vermoeden van COVID-19 met het oog op het beschermen van collega’s en cliënten (zie onze blog van 23 maart 2020). Deze suggesties volgden naar aanleiding van de leemte die bestond in de informatieverstrekking van de Autoriteit Persoonsgegevens. Inmiddels heeft de AP zich explicieter uitgelaten over wat wel en niet is toegestaan en is er meer duidelijkheid.
De Autoriteit Persoonsgegevens geeft inmiddels op haar website aan dat het NIET is toegestaan om uw werknemers te vragen of ze wellicht COVID-19 onder de leden hebben. De AP geeft aan:
“Mag ik mijn medewerker vragen of hij of zij corona heeft?
Nee, dat mag niet. Als werkgever mag u niet vragen naar de aard en de oorzaak van iemands ziekte. Let op: vertelt uw werknemer uit zichzelf wat hij of zij mankeert? Dan mag u deze informatie niet vastleggen of delen.”
“Mijn werknemer is positief getest op corona. Moet ik nu iedereen inlichten die met mijn werknemer in contact is geweest?
Nee, dit is niet aan u. Test een (bedrijfs)arts uw medewerker positief op corona? Dan geeft de arts dit door aan de GGD. Is er door contacten van uw werknemer kans op besmetting op de werkplek? Dan treedt een protocol van de GGD in werking. Dat protocol bepaalt welke maatregelen worden genomen.”
“Moet mijn werknemer het aan mij melden als hij of zij corona heeft?
Nee. Uw medewerker hoeft u als werkgever niet te informeren over de aard en oorzaak van zijn of haar ziekte. Uw werknemer mag dit wel vrijwillig aan u vertellen. Maar let op: u mag deze informatie vervolgens niet vastleggen of delen.”
Als al uw medewerkers inmiddels vanuit huis werken, dan is het waarschijnlijk minder interessant om te weten of een medewerker iets besmettelijks onder de leden heeft. Maar als uw medewerkers op locatie moeten werken (omdat thuiswerken geen optie is) dan is het een ander verhaal.
Kritiek op standpunt AP: In Nederland wordt momenteel zeer beperkt getest
Met haar huidige guidance lijkt de AP er volledig aan voorbij te gaan dat er in Nederland maar zeer, zeer beperkt getest wordt. Een enkel vermoeden van COVID-19 (zonder positieve test) wordt door de huisarts niet doorgegeven aan de GGD. In zo’n geval neemt de GGD dus ook geen contact op met de werkgever.
En test de huisarts snel? Neen: de Rijksoverheid geeft aan dat je de huisarts zelfs niet eens zou moeten bellen bij Corona-klachten die niet uitstijgen boven een bepaalde ernst. En mocht de medewerker boven die grens zitten en de huisarts bellen, dan is op dit moment het advies om thuis uit te zieken. Er wordt in beginsel niet getest.
Te laat geïnformeerd om maatregelen te treffen
In de wat minder vaak voorkomende situatie dat er wel getest wordt omdat uw medewerker in het ziekenhuis wordt opgenomen, dan verlopen er toch zeker een aantal dagen voordat aanvraag, test, resultaat en contactonderzoek zijn gedaan / bekend zijn. U komt er als werkgever dus vrijwel nooit, c.q. vrijwel nooit op tijd, via de GGD achter of u extra maatregelen moet nemen om andere medewerkers te beschermen.
En die extra maatregelen zult u waarschijnlijk willen nemen. Ook als u al de noodzakelijke maatregelen heeft genomen om uw medewerkers te beschermen tegen het onderling besmetten, kunnen extra maatregelen geraden zijn als een directe-collega COVID-19 symptomen heeft. Bijvoorbeeld door directe collega’s te vragen een aantal dagen thuis te blijven, of deze directe collega’s nog meer / extra af te zonderen van de andere collega`s. U heeft er dus belang bij om te weten of uw medewerker COVID-19 onder de leden heeft.
Wat mag nog wel van de AP?
Welke ruimte laat de AP u nu wel? Als de medewerker uit zichzelf meldt dat hij of zij COVID-19 symptomen heeft dan kunt u maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen. Daarbij dient u er uiteraard op te letten dat u de privacy van de medewerker die het betreft beschermt. In de praktijk kunnen collega’s overigens wonderwel determineren dat extra maatregelen ongetwijfeld worden genomen vanwege die ene collega die zich eergisteren heeft ziekgemeld.
Geeft uw medewerker niet aan wat hem scheelt dan kunt u ofwel zekerheidshalve maatregelen extra nemen of de bedrijfsarts inschakelen om via deze bedrijfsarts na te gaan of extra maatregelen noodzakelijk zijn om andere medewerkers te beschermen.
AP houdt weinig rekening met realiteit
De AP lijkt met de door haar informatie/standpunten uit te gaan van de ideale wereld waarin iedereen met symptomen wordt getest en waarin het tijdsverloop tussen het aanvragen van de test en contactopname door de GGD zeer beperkt is. In die wereld leven we helaas niet. Mensen kunnen dood- en doodziek worden (of erger) van COVID-19 en bovendien mogelijk blijvende (long)schade oplopen. Het huidige standpunt van de AP houdt naar onze mening te weinig rekening met de werkelijkheid waarin we leven en geeft werkgevers weinig ruimte om besmetting op de werkvloer te ontdekken / verdere verspreiding te voorkomen.
We houden u op de hoogte van de standpunten van de AP!
Vragen voor onze Corona helpdesk of meer lezen over Corona en de juridische aspecten?
Heeft u vragen over de juridische aspecten van Corona? Neem dan contact op met de advocaten van onze Corona helpdesk.
Lees hier meer informatie over corona en de juridische aspecten,
Neem contact op