Op 15 april 2020 is het Voorontwerp modernisering NV-recht en evenwichtiger man/vrouw verhouding gepubliceerd ter consultatie. De bedoeling van deze wet is enerzijds om het NV-recht op een aantal technische punten te optimaliseren en daarmee in lijn te brengen met het reeds eerder geflexibiliseerde BV-recht. Anderzijds beoogt de wet de man/vrouw verhouding in beursvennootschappen en ‘grote’ NV’s te verbeteren door de invoering van nieuwe, minder vrijblijvende, maatregelen om het diversiteitsbeleid te stimuleren. In deze blog worden de belangrijkste elementen van het wetsvoorstel uiteen gezet.
Inleiding
Sinds 1 oktober 2012 is de Wet Flexibilisering en vereenvoudiging van het BV-recht ( de “Flexwet”) in werking getreden. De bedoeling van de Flexwet was het minder star en belastend maken van de regels met betrekking tot de (inrichting van de) BV. Hierdoor kregen de aandeelhouders van de BV meer mogelijkheden om hun onderlinge verhoudingen vorm te geven en de BV in te richten op een manier die past bij de aard van de onderneming. Deze ontwikkeling was in lijn met de behoefte die in de nationale en internationale praktijk was ontstaan. De Flexwet moest er daarom mede voor zorgen dat de BV ook internationaal gezien een voldoende aantrekkelijke rechtsvorm bleef.
In 2013 heeft de Commissie Vennootschapsrecht geadviseerd om in navolging van het BV recht ook het NV recht te moderniseren en flexibiliseren. Dit heeft inmiddels al tot een aantal wijzigingen geleid die zijn vastgelegd in de “Wet omzetting aandelen aan toonder” en de “Wet Implementatie richtlijn vergroting aandeelhoudersbetrokkenheid”. Daarnaast is thans het “Wetsvoorstel bedenktijd voor beursvennootschappen” aanhangig en wordt nu het “Voorontwerp modernisering NV-recht en evenwichtiger man/vrouw verhouding” (het “Voorontwerp”) ter consultatie aangeboden, waarmee getracht wordt het NV-recht in lijn te brengen met het BV-recht.
Het onderdeel van het Voorontwerp dat ziet op de evenwichtiger man/vrouw verhouding vervangt de regeling omtrent de evenwichtige verdeling van zetels in het bestuur en de raad van commissarissen over mannen en vrouwen, die onderdeel uitmaakte van de Wet Bestuur en Toezicht. Deze regeling is met ingang van 1 januari 2020 komen te vervallen. De thans voorgestelde regeling is een stuk minder vrijblijvend en volgens het kabinet noodzakelijk omdat het bedrijfsleven er zelf tot op heden in onvoldoende mate in geslaagd is om meer diversiteit aan de top te realiseren.
Belangrijkste aanpassingen in het NV-recht
- Afschaffing van het maatschappelijk kapitaal. Er blijft wel een minimumkapitaal van EUR 45.000 gelden. Dit minimum kapitaal kan echter niet meer bij algemene maatregel van bestuur worden verhoogd.
- Het nominale bedrag van de aandelen kan in fracties van eurocenten of een vreemde geldeenheid luiden.
- Bij vruchtgebruik en pandrecht op aandelen wordt het mogelijk om later, en dus niet bij vestiging van het zakelijke recht, het stemrecht aan de vruchtgebruiker c.q. pandhouder toe te kennen. Het stemrecht kan daarnaast onder opschortende voorwaarde aan de pandhouder worden toegekend.
- Houders van speciale aandelen (met een bepaalde aanduiding) kunnen worden aangewezen als orgaan met speciale bevoegdheden.
- De wettelijke grens voor het in pand nemen door de vennootschap van eigen aandelen (of certificaten daarvan) van een tiende van het geplaatste kapitaal komt te vervallen. De overige wettelijke vereisten blijven wel gelden.
- De oprichters van de vennootschap kunnen de vennootschap in de akte van oprichting verbinden tot het betalen van kosten verband houdend met de oprichting. Afzonderlijke bekrachtiging door het bestuur is dan niet meer nodig.
- Indien alle aandeelhouders bestuurder of commissaris van de vennootschap zijn, geldt de ondertekening van de jaarrekening als vaststelling en strekt tevens tot kwijting van de bestuurders en commissarissen. Dit kan echter in de statuten worden uitgesloten. Alle vergadergerechtigden moeten wel met deze wijze van vaststelling hebben ingestemd.
- Men kan voor het houden van de algemene vergadering in de statuten een plaats buiten Nederland aanwijzen.
- De regels omtrent besluitvorming door de aandeelhouders buiten vergadering worden in lijn gebracht met het BV-recht; dus geen expliciete statutaire bepaling meer noodzakelijk maar alle vergadergerechtigden moeten wel met deze wijze van besluitvorming hebben ingestemd.
Evenwichtiger man/vrouw verhouding
- Voor beursvennootschappen die een raad van commissarissen hebben die bestaat uit meer dan één persoon geldt dat zolang de raad van commissarissen niet voor ten minste een derde uit mannen en voor ten minste een derde uit vrouwen bestaat, een persoon wiens benoeming de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen in de raad van commissarissen niet evenwichtiger zou maken, niet tot commissaris kan worden benoemd. Dit geldt echter niet bij herbenoeming.
- Voornoemde regeling geldt ook voor een one-tier board. Gekeken wordt naar het totaal aantal leden van de board om te beoordelen of er sprake is van een evenwichtige samenstelling.
- Een benoeming in strijd met de evenwichtigheidseisen is nietig maar tast de besluitvorming niet aan.
- De regeling geldt niet voor tijdelijke bestuurders of commissarissen die in het kader van een enquêteprocedure zijn benoemd.
- Voor grote vennootschappen gaat gelden dat zij jaarlijks passende en ambitieuze doelen vast moeten stellen in de vorm van streefcijfers om de diversiteit in de top (waaronder ook het tweede echelon) van de onderneming evenwichtiger te maken.
- De vennootschap dient een plan op te stellen hoe zij de gestelde doelen denkt te gaan bereiken en dient tevens binnen tien maanden na afloop van het boekjaar aan de Sociaal Economische Raad te rapporteren over: (i) het aantal mannen en vrouwen dat aan het einde van het boekjaar deel uitmaakt van het bestuur, de raad van commissarissen, en de door de vennootschap bepaalde categorieën werknemers in leidinggevende functies, (ii) de doelen in de vorm van een streefcijfer, (iii) het plan om deze doelen te bereiken, en (iv) als één of meer doelen niet zijn bereikt, de redenen daarvoor.
De toekomst zal moeten uitwijzen of deze minder vrijblijvende regeling, gesteld dat deze ongewijzigd de eindstreep haalt, daadwerkelijk zal leiden tot vergroting van de al lang gewenste diversiteit aan de top van het bedrijfsleven.
Vragen?
Heeft u vragen over het Voorontwerp, neemt u dan gerust contact op met Krijn Keukens.
Neem contact op