Recentelijk heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de definitieve Agenda 2020-2021 gepubliceerd waarmee zij haar beleid voor de komende twee jaren duidt. Iedere twee jaar kiest de ACM een aantal aandachtspunten die haar toezicht sturen. Ditmaal ligt de focus van de ACM vooral op de Energietransitie en de Digitale Economie. De aandacht van de ACM gaat in het bijzonder uit naar grote technologiebedrijven en agressieve werving van energieleveranciers.
Werkwijze ACM
De ACM Agenda 2020-2021 vormt de basis voor de prioritering van de ACM bij de uitoefening van haar toezichtactiviteiten. Waar de ACM voorgaande jaren steeds koos voor meer dan vier agendathema’s, kiest zij er nu voor om zich te richten op de Energietransitie en de Digitale Economie. Deze thema’s staan al langer op de agenda bij de ACM, maar zijn nu duidelijk omkaderd als de hoofdthema’s voor de komende periode. De twee centrale thema’s zijn door de ACM uitgewerkt in een lijst van zaken waar zij in 2020 aan zal werken.
Digitale economie
De ACM gaat zich in 2020 intensiever richten op de marktwerking in de digitale economie en de toegang tot online platforms en ecosystemen. Daarbij is de ACM extra alert op situaties waarin grote online platforms oneerlijke voorwaarden voor toegang hanteren en zo een poortwachterfunctie op oneerlijke manier gebruiken om hun eigen positie te versterken richting afnemers en leveranciers (zie hierover ook onze eerdere blog over online platforms en mededinging). De ACM is in 2019 begonnen met een onderzoek naar de toegangsvoorwaarden van de appstore van Apple. In de ACM Agenda 2020-2021 wordt ook de zorgen genoemd over de gebrekkige transparantie op het internet. In februari 2020 heeft de ACM al een Leidraad bescherming online consumenten gepubliceerd waarin zij verduidelijkt waar toegestane verleiding overgaat in verboden misleiding. Het afgelopen jaar heeft het toezicht op online misleiding geleid tot hoge boetes voor telecomproviders en webwinkels.
Uit de lijst van zaken volgt verder dat de ACM verder speciale aandacht heeft voor de inzet van algoritmes door bedrijven, big techs op de betaalmarkt, de gegevensuitwisseling en interoperabiliteit van ICT-systemen in de zorg, appstores en Mobility-as-a-Service (MaaS). De ACM gaat in 2020 een verkenning doen naar de digitale toegang tot de mobiliteitsmarkten om te bepalen of sprake is van eerlijke toegangsvoorwaarden.
Alhoewel niet nader benoemd in de lijst van zaken voor 2020, kan uit recente berichten van de ACM ook worden opgemaakt dat het toezicht van de ACM op e-commerce intensiever zal worden en dan specifiek op verboden verticale beperkingen van de online verkoop via internetplatforms (zie hierover onze eerdere blog over beperkingen van distributeurs bij de online verkoop).
Energietransitie
De energietransitie is het tweede centrale thema in de ACM Agenda, De agressieve werving van klanten door energieleveranciers ondermijnt volgens de ACM het consumentenvertrouwen in de energiemarkt, terwijl dat vertrouwen juist van groot belang is voor het slagen van de energietransitie. Daarnaast zegt de ACM marktmanipulatie en handel met voorkennis in energiemarkten intensiever te gaan bestrijden en waar nodig handhavend op te treden.
De ACM richt zich met name op consumentenproblemen en de rol en taken van netbeheerders. Consumenten moeten voldoende begrijpelijke en juiste informatie krijgen over de producten en diensten van energiebedrijven en moeten op die informatie kunnen vertrouwen. Door onderzoek te doen naar duurzaamheidsclaims van energieleveranciers wil de ACM consumenten beschermen tegen onjuiste informatie over groene energie. Volgens de ACM is er sprake van onduidelijke tarieven bij laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s. De ACM geeft in de Agenda aan dat zij verscherpt toezicht gaat houden op deze sector.
Tenslotte heeft de ACM aangekondigd dat zij in 2020 komt met een nieuwe leidraad duurzaamheid en mededinging. Hierin zal zij verduidelijken hoe afspraken tussen concurrerende ondernemingen op het gebied van duurzaamheidsinitiatieven en de energietransitie passen binnen de mededingingsregels die afspraken tussen concurrenten verbieden (zie hierover ook onze eerdere blog over mededinging en duurzaamheid en onze blog over de Wet ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven).
Overige thema’s
Naast de centrale thema’s op de ACM Agenda en haar reguliere toezicht- en handhavingstaken geeft de ACM aan zich in 2020 te richten op de aanpak van excessieve prijzen van geneesmiddelen, prijsontwikkelingen in de agro-nutrisector, verpleeghuiszorg en de effecten van fusies op arbeids-voorwaarden. Zo zal de ACM in 2020 mogelijk onderzoek doen naar misbruik van economische machtsposities door farmaceuten, producenten van medische hulpmiddelen en IT-leveranciers.
Vragen of advies nodig over mededingingsrecht of duurzaamheidsinitiatieven?
Heeft u vragen op het gebied van mededinging of duurzaamheidsinitiatieven, neem dan contact op met één van onze specialisten op gebied van het Mededingingsrecht.
Neem contact op